Skolen
Tlf.: 73768442
Pædagogisk udgangspunkt:
Sådan arbejder vi:
|
Fagligt fokus
På Genner Univers er der fokus på høj faglighed i alle fag. Derfor tilstræber vi også, at lærere underviser i deres linjefag. Der er stort fokus på læsning. I indskolingen får alle elever læsebøger på individuelt niveau med hjem hver uge (også 0. kl.) På mellemtrinnet er der fokus på læsning i alle fag. I perioder er der onsdagslæsevenner, hvor store og små læser for og med hinanden. Elever med brug for en ekstra indsats i forhold til læsning kan deltage i læseskub. I matematik er der fokus på både helt grundlæggende matematiske færdigheder, men også på hvordan matematik kan bruges – så hverdagsmatematik, undersøgende matematik, kodning, 3Dprint mm. fylder også i undervisningen. Eleverne har engelsk fra 0. årgang og tysk fra 3. årgang I alle fag inddrages IT. Undervisning i, om og med IT. Alle elever fra 1. årgang har egen PC på skolen. Der er Ipads i alle klasser og skolen er godt udstyret – bl.a. med mini robotter, Lego Boost, 3Dprinter mm. Kreativitet er en del af alle fag. Elever og lærere tænker nyt og afprøver nye ideer og nye materialer sammen. Fagene arbejder også sammen i projekter som f.eks. 4.-6. årgangs musical. Motion og bevægelse er højt prioriteret. Alle fag har faglige opgaver, hvor bevægelse indgår. Der er dagligt 15 min. bevægelsesbånd og alle elever har både idræt og svømning. Alle elever har fællessamling med fagligt indhold 4 gange om ugen (historie, kristendom, musik, N/T). |
Trivsel
Vi arbejder dagligt på, at eleverne trives og lærer. både god faglig undervisning, hvor eleverne oplever, at de lærer noget og fokus på sociale og relationelle kompetencer er med til at skabe høj trivsel for eleverne. vi vægter gode læringsfællesskaber, hvor elever sammen lærer og udvikler sig. på genner univers oplever vi en høj grad af respekt for hinandens forskelligheder.
I skolens trivselspolitik har vi beskrevet dette nærmere. Her et udpluk:
Trivselspolitik i børnehøjde
- Vi taler pænt til hinanden
- Vi taler pænt om hinanden
- Vi hjælper vores kammerater
- Vi er opmærksomme på, at alle har nogen at være sammen med
- Har vi brug for hjælp til løsning af en konflikt, spørger vi en voksen
- Vi spørger om lov før vi låner andres ting
Eksempler på hvordan, der arbejdes med trivsel kan ses i modellen herunder:
Organisering
Skolens elever er opdelt i 4 hold:
Gul 0.-1. årgang
Pink 2.-3. årgang
Grøn 4.-5. årgang
Blå 5.-6. årgang
Nogle fag har eleverne på tværs af holdene – bl.a. svømning, idræt, H&D og madkundskab.
Ugens gang
Skoledagen begynder kl. 7.45.
7.45-8.40
|
|
|
|
|
|
8.40-9.00 |
fællessamling |
fællessamling |
fællessamling |
fællessamling |
|
9.00-9.15 |
pause |
pause |
pause |
pause |
pause |
9.15-9.50 |
|
|
|
|
|
9.50-10.25 |
|
|
|
|
|
10.25-10.40 |
bevægelse |
bevægelse |
bevægelse |
bevægelse |
bevægelse |
10.40-10.55 |
pause |
pause |
pause |
pause |
pause |
10.55-11.30 |
|
|
|
|
|
11.30-11.45 |
spise |
spise |
spise |
spise |
spise |
11.45-12.00 |
pause |
pause |
pause |
pause |
pause |
12.00-12.35 |
|
|
|
|
|
12.35-13.10 |
|
|
|
|
|
13.10-13.15 |
pause |
pause |
pause |
pause |
pause |
13.15-13.50 |
|
|
|
|
|
13.50-14.25 |
|
|
|
|
|
|
Undervisning 0.-6. årgang |
|
Undervisning 4.-6. årgang |
|
Undervisning 5.-6. årgang |
For 0.-3. kl. slutter dagen mandag til torsdag kl. 13.10 og fredag kl. 13.50.
For 4.-6. årgang slutter dagen
kl. 14.25 mandag, torsdag, fredag (4.årgang dog kun til kl. 13.50 fredag) og
kl. 13.50 tirsdag og onsdag
Årets gang
Faste aktiviteter
|
Ture og udflugter
|
Lejrskole
|
Andre aktiviteter
|
Sammenhænge fra børnehave/til mellemtrin/til Løjt
Sammenhængen mellem børnehave og skole er på Genner Univers en glidende overdag, da Genner Univers har en børnehave. En fælles ledelse og bestyrelse gør, at der er en rød tråd fra barnet starter i småbørnsgruppen/børnehaven til det forlader 6. årgang.
Vi følger desuden Aabenraa Kommunes procedurer i overgangen fra børnehave til skole.
I de interne overgange fra hold til hold på Genner Univers er der fokus på gode rutiner og arbejdsmetoder, der virker for den enkelte elev.
Overgangen fra 6. årgang til Løjt skole er beskrevet i et samarbejdspapir mellem de to skoler. Eleverne fra de to skoler mødes allerede fra 4. årgang for at lære hinanden at kende. På 6. årgang er der flere aktiviteter i løbet af året, hvor eleverne fra Genner er på besøg i Løjt.
Kommunikation med forældre og elever
|