Skolen

Pædagogisk udgangspunkt:

Sådan arbejder vi:

• Inkluderende og anerkendende
  • Frem mod elevers selvstændighed og ansvarlighed i forhold til læring og trivsel
  • Motion og bevægelse hver dag også i den faglige undervisning
  • Med holddeling på forskellig vis - både pædagogisk og fagligt begrundet
  • Med udvikling og afprøvning af nye metoder og måder at arbejde på i forhold til at skabe mest mulig læring for den enkelte elev
  • For et stærkt fællesskab med fokus på den enkeltes muligheder.

Fagligt fokus

På Genner Univers er der fokus på høj faglighed i alle fag. Derfor tilstræber vi også, at lærere underviser i deres linjefag.

Der er stort fokus på læsning. I indskolingen får alle elever læsebøger på individuelt niveau med hjem hver uge (også 0. kl.) På mellemtrinnet er der fokus på læsning i alle fag. I perioder er der onsdagslæsevenner, hvor store og små læser for og med hinanden. Elever med brug for en ekstra indsats i forhold til læsning kan deltage i læseskub.

I matematik er der fokus på både helt grundlæggende matematiske færdigheder, men også på hvordan matematik kan bruges – så hverdagsmatematik, undersøgende matematik, kodning, 3Dprint mm. fylder også i undervisningen.

Eleverne har engelsk fra 0. årgang og tysk fra 3. årgang

I alle fag inddrages IT. Undervisning i, om og med IT. Alle elever fra 1. årgang har egen PC på skolen. Der er Ipads i alle klasser og skolen er godt udstyret – bl.a. med mini robotter, Lego Boost, 3Dprinter mm.

Kreativitet er en del af alle fag. Elever og lærere tænker nyt og afprøver nye ideer og nye materialer sammen. Fagene arbejder også sammen i projekter som f.eks. 4.-6. årgangs musical.

Motion og bevægelse er højt prioriteret. Alle fag har faglige opgaver, hvor bevægelse indgår.  Der er dagligt 15 min.  bevægelsesbånd og alle elever har både idræt og svømning.

Alle elever har fællessamling med fagligt indhold 4 gange om ugen (historie, kristendom, musik, N/T).

Trivsel

Vi arbejder dagligt på, at eleverne trives og lærer. både god faglig undervisning, hvor eleverne oplever, at de lærer noget og fokus på sociale og relationelle kompetencer er med til at skabe høj trivsel for eleverne. vi vægter gode læringsfællesskaber, hvor elever sammen lærer og udvikler sig.  på genner univers oplever vi en høj grad af respekt for hinandens forskelligheder.

I skolens trivselspolitik har vi beskrevet dette nærmere. Her et udpluk:

Trivselspolitik i børnehøjde

• Vi taler pænt til hinanden
  • Vi taler pænt om hinanden
  • Vi hjælper vores kammerater
  • Vi er opmærksomme på, at alle har nogen at være sammen med
  • Har vi brug for hjælp til løsning af en konflikt, spørger vi en voksen
  • Vi spørger om lov før vi låner andres ting

Eksempler på hvordan, der arbejdes med trivsel kan ses i modellen herunder:

trivsel

Organisering

Skolens elever er opdelt i 4 hold:

Gul 0.-1. årgang

Pink 2.-3. årgang

Grøn 4.-5. årgang

Blå 5.-6. årgang

Nogle fag har eleverne på tværs af holdene – bl.a. svømning, idræt, H&D og madkundskab.

Ugens gang

Skoledagen begynder kl. 7.45.

7.45-8.40

Undervisning 0.-6. årgang

Undervisning 4.-6. årgang

Undervisning 5.-6. årgang

For 0.-3. kl. slutter dagen mandag til torsdag kl. 13.10 og fredag kl. 13.50.

For 4.-6. årgang slutter dagen

kl. 14.25 mandag, torsdag, fredag (4.årgang dog kun til kl. 13.50 fredag) og

kl. 13.50 tirsdag og onsdag

Årets gang

Faste aktiviteter

• Motionsløb – fredag før efterårsferien
  • Juleklippedag fredagen inden 1. søndag i advent
  • Julemarked anden tirsdag i december fra 16-17.30
  • Juleafslutning – sidste dag inden juleferien starter i kirken, herefter aktiviteter og hygge i klasserne og fællessamling
  • I lige år musical 4.-6. årgang i februar
  • 4. årgang deltager i Sønderjyllands Symfoniorkesters koncerter i april/maj
  • 6. årgang cyklistprøve maj/juni
  • I ulige år 5. og 6. årgang på Bornholm i maj
  • Sidste tirsdag inden sommerferien er 6. årgang til idrætsstævne i Løjt
  • Sidste skoledag - faste traditioner med morgenmad, fællessamling med underholdning fra 6. årgang,

Ture og udflugter

• Da Genner Univers har egen bus planlægges undervisningen med forskellige ture ud af huset i relevante sammenhænge
  • Legepatruljen tager i maj på tur til Egeskov Slot

Lejrskole

• Bornholm for 5. og 6. årgang i ulige år

Andre aktiviteter

• I lige år forbereder og spiller 4.-6. årgang musical i februar
  • Teaterforestilling af professionel teatertrup
  • Koncert arrangeret af Levende Musik i Skolen
  • Madkundskabsholdet laver sammen med damer fra byen mad til et ”Spis, hyg og smut”-arrangement
  • Mellemtrinnet deltager i høvdingebold turnering.

Sammenhænge fra børnehave/til mellemtrin/til Løjt

Sammenhængen mellem børnehave og skole er på Genner Univers en glidende overdag, da Genner Univers har en børnehave. En fælles ledelse og bestyrelse gør, at der er en rød tråd fra barnet starter i småbørnsgruppen/børnehaven til det forlader 6. årgang.

Vi følger desuden Aabenraa Kommunes procedurer i overgangen fra børnehave til skole.

I de interne overgange fra hold til hold på Genner Univers er der fokus på gode rutiner og arbejdsmetoder, der virker for den enkelte elev.

Overgangen fra 6. årgang til Løjt skole er beskrevet i et samarbejdspapir mellem de to skoler. Eleverne fra de to skoler mødes allerede fra 4. årgang for at lære hinanden at kende. På 6. årgang er der flere aktiviteter i løbet af året, hvor eleverne fra Genner er på besøg i Løjt.

Kommunikation med forældre og elever

• Ugeplaner – hvert hold har ”ugeplan” med forskellige informationer om undervisningen og evt. andet fra lærerne. Ugeplanerne er forskellige på de forskellige hold og retter sig på mellemtrinnet mere til eleverne.
  • Elevsamtaler to gange årligt
  • Skolehjemsamtaler to gange årligt
  • Mulighed for yderligere samtaler – evt. med leders deltagelse
  • Samtaler med relevante eksterne fagpersoner