Sundhed

Sundhedspolitik for Genner Univers

Formål med sundhedspolitikken:
Sundhedspolitikken er udarbejdet med udgangspunkt i Aabenraa Kommunes kostpolitik (https://www.aabenraa.dk/media/684341/kostpolitik-boern-og-skole.pdf) og sætter fokus på at skabe en sund hverdag for alle børn i Genner Univers og sætte gode rammer for udvikling, læring og trivsel.

Målet er:

• At ruste alle børn til at træffe sunde valg
  • At sundhed er en integreret og synlig del af dagligdagen for alle børn
  • At børn, medarbejdere og forældre aktivt involverer sig i og har indflydelse på en sund hverdag i Genner Univers

1. Kost
Sund kost er med til at sikre udvikling, leg og læring.

Genner Univers vil være med til at grundlægge sunde kostvaner og vil gennem undervisning, vejledning og rådgivning om sund kost sætte fokus på kostens betydning for sundhed og trivsel og dermed give børn mulighed for at træffe et sundt valg.

Vi prioriterer at alle børn spiser sundt og varieret, og at der skabes et naturligt og godt miljø omkring spisetiderne.

I Genner Univers forventer vi at:

• Alle børn har spist et sundt og solidt morgenmåltid inden de kommer om morgenen (i morgenåbningen i Universet tilbydes der havregryn, cornflakes eller ting fra madpakken).
  • Alle børn medbringer en sund og nærende madpakke der er nem at gå til. (Vi opfordrer til at den søde hilsen hjemmefra består af frugt, nødder og grøntsager eller andre sunde ting).
  • Forældrene forholder sig til kommunens og Universets sundhedspolitik og støtter denne.
  • Klassens sundhedspolitik drøftes på det årlige forældremøde

Ved fødselsdage deles der ud i klassen/gruppen i forbindelse med spisepausen – Tænk gerne varieret.

I Universet er der vandautomater, så der altid er mulighed for friskt, koldt vand. I dagtilbuddet tilbydes der mælk og i skolen kan der købes mælk til spisepausen.

De 8 kostråd til børn:

• Spis frugt og grønt – 300-600 g dagligt
  • Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris, pasta og fuldkornsbrød – hver dag
  • Spar på sukkeret – især fra sodavand, slik og kager etc.
  • Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis varieret
  • Sluk tørsten i vand

Vær fysisk aktiv – 60 minutter om dagen

2. Søvn
Børn har brug for at være veludhvilede for at være glade, kunne koncentrere sig og sikre den bedste indlæring.

Nedenfor ses hvor meget det anbefales at børn sover:

Alder    Søvnbehov i løbet af et døgn
  7-12 mdr.    14-15 timer - 2 middagslure
  1-3 år    12-14 timer - 1 middagslur
  4-6 år    10-12 timer
  7-12 år    9-10 timer
  13-18 år    8-10 timer

Det anbefales at undlade brug af TV, telefon, Ipad etc. ca. ½ time før sengetid

3. Motion
Bevægelse indgår i alle grupper som en integreret del af dagligdagen og Genner Univers prioriterer at have gode rammer for bevægelsesaktiviteter i lærings- og undervisningsøjemed.

Vi forventer at:

• Alle medbringer passende tøj til deltagelse i idræts- og svømmeundervisningen
  • Forældre bakker op om Universets læreplaner for idræt, bevægelse etc.
  • Alle børn cykler eller går så vidt muligt til og fra Universet
  • Forældre medvirker til at deres børn får motion og frisk luft hver dag
  • Alle børn er praktisk påklædte, så de har mulighed for at bevæge sig

4. Hygiejne
Hygiejne er vigtig for alles sundhed. I Genner Univers har vi derfor fokus på:

• Vi vasker hænder inden vi spiser
  • Vi vasker hænder efter toiletbesøg
  • Efter idræt skal alle bade
  • Det er alles ansvar at holde Genner Univers pænt og rent
  • Køleskabe skal jævnligt rengøres

5. Sol
Det er dejligt at være ude når solen skinner, men det er også vigtigt at beskytte sig mod solens stråler.

Det forventes derfor at alle børn er smurt i solcreme hjemmefra og det anbefales at medbringe solhat og tøj der dækker til albuer og knæ.

Vi sikrer at alle børn huskes på at drikke rigeligt med vand, og opfordrer børnene til at lege i skygge.